Ambitie 7 Gezond en veilig Zuid-Holland
Begrotingssubsidies 2024 in vergelijking met 2023 (in €)
Beleids-doel | Naam instelling | Maximaal te subsidiëren 2023 | Kadernota 2024 | Begroting 2024 | Voorjaarsnota 2024 | Najaarsnota 2024 | Maximaal te subsidiëren 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
7.1 | Gemeente Vlaardingen t.b.v. herinrichting en sanering Broekpolder | 4.600.000 | |||||
7.1 | Stichting Medical Delta t.b.v. Programma Healthy Society | 600.000 | 600.000 | ||||
7.1 | Stichting Zuid-Hollandse Voedselfamilies | 125.000 | 125.000 | ||||
7.1 | Stepforward projecten BV t.b.v. Oude Tongen | 735.000 | 735.000 | ||||
7.1 | SharEaty t.b.v. opzetten breder distributienetwerk | 125.000 | 125.000 | ||||
7.1 | Alliantie Schooltuinen t.b.v. schoolmoestuinen | 125.000 | 125.000 | ||||
7.2 | Stichting Wandelnet | 40.000 | 191.472 | 191.472 | |||
7.2 | Stichting Landelijk Fietsplatform | 40.000 | 191.472 | 191.472 | |||
7.2 | Gemeente Dordrecht t.b.v. recreatiebeheer Nieuwe Dordtse Biesbosch | 66.959 | 67.000 | 67.000 | |||
7.2 | Gemeente Dordrecht als rechtsopvolger van Parkschap Nationaal Park De Biesbosch | 382.211 | 400.939 | 12.613 | 413.552 | ||
7.2 | Gemeente Pijnacker-Nootdorp t.b.v. het beheer recreatiegebied de Dobbeplas en Groene Keijzer | 295.868 | 310.366 | 9.763 | 320.129 | ||
7.2 | Natuur- en recreatieschap IJsselmonde t.b.v. het beheer recreatiegebied | 375.280 | 393.669 | 12.384 | 406.053 | ||
7.2 | Coöperatief Beheer Groengebieden Midden Delfland (CBG), de rechtsopvolger van het recreatieschap Midden Delfland t.b.v. het beheer recreatiegebied | 125.161 | 131.294 | 4.130 | 135.424 | ||
7.2 | Natuur- en recreatieschap Groenalliantie Midden-Holland t.b.v. het beheer recreatiegebied | 1.888.044 | 1.980.558 | 62.306 | 2.042.864 | ||
7.2 | Natuur- en recreatieschap Voorne-Putten- Rozenburg t.b.v. het beheer recreatiegebied | 1.010.084 | 1.059.578 | 33.338 | 1.092.911 | ||
7.2 | Voet en fietsveren gemeente Kaag en Braassem, gemeente Krimpenerwaard en gemeente Ridderkerk | 69.000 | 69.000 | 69.000 | |||
7.2 | Stichting Gezond Natuur Wandelen Nederland t.b.v. het ondersteunen en opleiden van (nieuwe) vrijwilligers | 150.000 | 150.000 | ||||
7.2 | Jeugdfonds Sport en Cultuur t.b.v. uitvoering samenwerkingsovereenkomst tussen PZH en Jeugdfonds in het kader van sport en Bewegen | 100.000 | |||||
7.2 | Vereniging IVN Zuid-Holland t.b.v. Programma Mens en Natuur | 759.572 | |||||
7.2 | Stichting Zuid-Hollands Landschap t.b.v. Programma De Groene Motor | 909.184 | |||||
7-2 | Staatsbosbeheer t.b.v. beheer recreatiegebieden in eigendom van Staatsbosbeheer | 500.000 | 500.000 | ||||
Totaal | 10.661.363 | 4.412.404 | 517.478 | 750.000 | 1.610.000 | 7.289.877 |
Toelichting begrotingssubsidies
De begrotingssubsidie aan Stichting Zuid-Hollandse Voedselfamilies voor een bedrag van € 125.000 (beleidsdoel 7-1)
De provincie Zuid-Holland wil inwoners ondersteunen bij een gezond voedselpatroon. Een van de interventies is om in lokale voedselsystemen producenten, bedrijven, maatschappelijke organisaties en consumenten te verbinden. Een voorbeeld hiervan is Voedselfamilie Krimpenerwaard. Hier wordt gewerkt aan een lokale en gezondere voedselketen o.a. via een efficiënt logistiek systeem dat streekproducten verbindt aan horeca, zorginstellingen, (sport)verenigingen en bedrijven, en streekmarkten waar voedselproducenten en consumenten aan elkaar worden verbonden. Deze gebiedsgerichte aanpak kan als voorbeeld dienen voor andere plekken in Zuid-Holland. Voedselfamilies, een stichting die werkt aan de transitie van ons voedselsysteem, kan hier een rol in spelen. Hiervoor is het nodig een lokale kwartiermaker en/of initiatiefnemer te activeren en te leren van ervaringen door kerningrediënten en/of succesfactoren te identificeren. Voedselfamilies beschikt over een divers netwerk van individuen, boeren en pioniers, zodat de juiste personen kunnen worden betrokken. Middels deze aanpak kunnen diverse settings van het dagelijks leven (wonen, werken, onderwijs, recreatie, zorg) aan elkaar worden verbonden. Ook kan dit worden verbonden met de Groene Cirkel Tuin van Holland. Op deze manier kan worden bijgedragen aan meer bewustwording over (het)voedsel(systeem) en het makkelijk toegankelijk maken van lokale, gezonde en duurzame producten. Deze subsidie is opgenomen in de begroting van het programma Gezondheid & Welzijn, paragraaf 7.1.6.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 7-1-6 Gezondheid en welzijn. Dit draagt bij aan een voedsel- en leefomgeving die de gezondheid en welzijn van de inwoners in Zuid-Holland bevordert. Daarnaast draagt dit bij aan meer bewustwording over en toegang tot gezond, lokaal en duurzaam voedsel, en het versterken van de verbinding tussen producent en consument (korte ketens).
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Door deze subsidieverlening kan de Stichting Voedselfamilies d.m.v. hun netwerk verschillende partijen met elkaar verbinden.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 125.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Stepforward projecten BV t.b.v. Oude Tongen voor een bedrag van € 735.000 (beleidsdoel 7-1)
Op het bedrijfsterrein aan de Heerendijk 17-21 te Oude Tonge is sprake van een ernstige en spoedeisend geval van bodemverontreiniging veroorzaakt door de voormalige gasfabriek die in het verleden op de locaties aanwezig was. Sanering vindt overeenkomstig het overgangsrecht plaats in het kader van de Wbb (Wet bodembescherming). Voorafgaand aan de sanering vindt sloop van de bestaande bedrijfsbebouwing plaats. De gemeente wenst voor deze locatie de bestemming te wijzigen naar woondoeleinden. Voor de locatie is door een projectontwikkelaar een bouwplan en saneringsplan voor de aanpak van de bodemverontreiniging ingediend. De bouwaanvraag is verleend en door het Bevoegd Gezag (omgevingsdienst DCMR) is een beschikking op het saneringsplan afgegeven. Met de sanering wordt een groot deel van de verontreiniging verwijderd, de risico’s weggenomen en de locatie geschikt gemaakt voor het toekomstig gebruik. De saneringskosten zijn zeer hoog en bijdrage in de saneringskosten is nodig om het project te realiseren. Hiervoor is door de provincie in januari 2023 een projectsubsidie van € 3,7 miljoen verleend aan Stepforward. Eind 2023, begin 2024 is echter duidelijk geworden dat de sterk verontreinigde grond een samenstelling heeft die het risico met zich meebrengt dat de grond door de gangbare verwerkers niet wordt geaccepteerd en al dan niet voor langere tijd in een tussenopslag moet worden bewaard. Onder meer de combinatie van (zeer) sterk verontreinigde kleigrond met hoge chloridengehalten (zout) zijn belangrijke aspecten van de samenstelling die de oorzaak zijn van dit risico, de mogelijkheid dat door chemische reacties tijdens de (thermische) reiniging toxische stoffen ontstaan. De reinigbaarheid kan pas worden vastgesteld bij het vrijkomen van de grond bij uitvoering. En een verklaring van niet-reinigbaarheid is noodzakelijk voor acceptatie bij een stortplaats. Daarnaast ligt de oorzaak in overvolle opslaglocaties, verminderde reinigingscapaciteit door aangegane verplichtingen (o.a. EMK-terrein). Aan de eerder verleende subsidie is de subsidievoorwaarde gesteld dat de afzet van de geraamde hoeveelheid verontreinigde grond bij een reiniger of stortplaats moet zijn gegarandeerd. Op grond van de aanbesteding van het werk in 2023 en gesprekken in 2024 met verwerkende partijen moet worden geconstateerd dat deze garantie niet wordt afgegeven. Uitstel van dit (sanerings-)project komt neer op vele jaren vertraging of afstel tot zeker ná 2030, de door I&W gestelde uiterste streefdatum. Dit wordt niet als uitgangspunt genomen. Om de doorgang van het project te garanderen moet worden uitgegaan van het toepassen van een Tijdelijke Opslag Plaats (TOP). Vandaaruit kan de grond, verspreid over een langere periode, naar een verwerkingsinstallatie worden afgevoerd. Een TOP is ook geschikt om op een correcte en uniforme wijze de kwalificatie van niet-reinigbaarheid aan (een deel van) de grond vast te stellen. De mogelijkheid dat bij de uitvoering van het project het toepassen van een TOP noodzakelijk kan zijn, is niet voorzien, ook niet financieel. De kosten voor een TOP zijn dan ook niet in de begroting, behorende bij de eerder verleende subsidie, opgenomen. Met deze verhoging van het subsidiebedrag kunnen enkel de mogelijke kosten voor het toepassen van een TOP worden gedekt. Dit impliceert de kosten voor de aanvoer naar, verwerking op, kwalificatie van, opslag gedurende maximaal drie jaar en het laden en afvoer naar de definitieve locatie van verwerking van de grond. Hiervoor is een verhoging van het huidige subsidiebedrag met een maximaal bedrag van € 735.000 noodzakelijk. Dekking voor de begrotingssubsidie komt uit de reserve Bodem, ondergrond en grondwater: Beleidsdoel 7-1 Bevorderen verbetering milieukwaliteit en gezondheid.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 7-1-4 Beschermen en benutten van de kwaliteiten van het bodem- en grondwater systeem. Dit draagt bij aan bevorderen van de bodemsaneringsoperatie van spoedlocaties.
Als alternatief voor het instrument subsidie is opdrachtverstrekking overwogen. Omdat de provincie geen projectontwikkelaar is en geen eigenaar wenst te worden, is het verlenen van subsidie de enige optie.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 735.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan SharEaty t.b.v. opzetten breder distributienetwerk voor een bedrag van € 125.000 (beleidsdoel 7-1)
SharEaty is een initiatief dat zich inzet om voedselverspilling en armoede tegelijkertijd te bestrijden. Dat doen ze door overschotten (vers) voedsel op te halen bij voedselproducenten en dit te verdelen over sociale keuken in wijkcentra, bassischolen en daklozenopvang, die hiermee maaltijd bereiden. Door middel van subsidieverstrekking kan SharEaty FoodHub Rotterdam opschalen en uitbreiden buiten Rotterdam en invloedsgebieden naar andere plekken in Zuid-Holland. Momenteel kunnen de grote volumes voedselreststromen worden aangenomen in de FoodHub niet allemaal worden weggezet in Rotterdam. Met de subsidie kan in Zuid-Holland een breder distributienetwerk worden opgezet. Hiervoor zijn mankracht, materiaal en organisatie vereist. Op lokaal niveau moeten contacten en verbinding worden gelegd met diverse partijen en afnemers. SharEaty kan helpen bij de ondersteuning in het opzetten van lokale structuren voor de distributie van reststromen en organisatie. Deze subsidie is opgenomen in de begroting van het programma Gezondheid & Welzijn, paragraaf 7.1.6.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 7-1-6 Gezondheid en welzijn. Dit draagt bij aan een voedsel- en leefomgeving die de gezondheid en welzijn van de inwoners in Zuid-Holland bevordert. Daarnaast draagt dit bij aan het verminderen van gezondheidsverschillen door in te zetten op het benutten van voedselreststromen door deze te verbinden aan sociale (voedsel)initiatieven en scholen.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Door deze subsidieverlening kan SharEaty partijen samenbrengen om de activiteiten te ontwikkelen.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 125.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Alliantie Schooltuinen t.b.v. schoolmoestuinen voor een bedrag van € 125.000 (beleidsdoel 7-1)
Voedsel is een van de elementen van een gezonde leefomgeving. De Alliantie Schooltuinen zet zich in om elk kind in de basisschooltijd toegang te geven tot een schooltuin. School tuinieren legt de basis voor een gezonde smaak, een duurzame toekomst en laat kinderen hun natuurtalent ontwikkelen. Dit doen ze door meer schoolmoestuinen bij Zuid-Hollandse basisscholen met lessen van hoge kwaliteit realiseren, die aansluiten bij de kerndoelen van het basisonderwijs. Met ondersteuning van de Provincie Zuid Holland werkt de Alliantie Schooltuinen samen met haar netwerk in Zuid-Holland aan nieuwe schooltuinen én geven ze bestaande/slapende schooltuinen een nieuwe impuls. Het resultaat is dat kinderen hun voedselvaardigheid ontwikkelen wat op langer termijn gezondheidsverschillen verkleint. De alliantie integreert de fysieke en sociale omgeving, met een ingerichte schooltuin die voldoet aan de minimumeisen en een kwalitatief lesprogramma. Deze subsidie is opgenomen in de begroting van het programma Gezondheid & Welzijn, paragraaf 7.1.6.
De maatschappelijke baten zijn: beleidsprestatie 7-1-6 Gezondheid en welzijn. Dit draagt bij aan een voedsel- en leefomgeving die de gezondheid en welzijn van de inwoners in Zuid-Holland bevordert.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Door deze subsidieverlening kan de Alliantie schooltuinen de activiteiten ontwikkelen.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 125.000 en deze op te nemen in de begroting.
De begrotingssubsidie aan Staatsbosbeheer t.b.v. beheer recreatiegebieden in eigendom van Staatsbosbeheer voor een bedrag van € 500.000 (beleidsdoel 7-2)
Staatsbosbeheer is eigenaar van een aantal gebieden die zijn aangelegd in het kader van het programma Recreatie om de Stad. Tot de decentralisatie van de taken en middelen op het gebied van o.a. recreatie naar de provincies in 2014 werd het beheer van deze gebieden door de Rijksoverheid betaald. Bij de decentralisatie zijn geen afspraken gemaakt over het overnemen van de financiering van het beheer en onderhoud van deze gebieden door de provincies maar zijn de rijksmiddelen wel gestopt. Staatsbosbeheer heeft daardoor geen middelen meer beschikbaar voor het beheer van deze gebieden. Staatsbosbeheer maakt gebruik van de mogelijkheid om voor het beheer van deze gebieden subsidie aan te vragen op grond van de subsidieregeling beheer en onderhoud recreatiegebieden Zuid-Holland. Deze regeling gaat er van uit van een subsidie van de provincie in het beheer en onderhoud van maximaal 40% van de kosten. Uitgangspunt is dat de overige 60% door de eigenaar zelf wordt georganiseerd, bijvoorbeeld door middelen van overige overheden of door verwerven van inkomsten in het gebied bijvoorbeeld via recreatieve exploitaties. Dit uitgangspunt is voor de gebieden waarvoor een subsidie is aangevraagd voor 2024 en 2025 geen probleem, met uitzondering van Staatsbosbeheer omdat naast het feit dat er geen aanvullende middelen voor beheer beschikbaar zijn van overige overheden, voor de gebieden slechts zeer beperkt inkomsten uit recreatieve exploitaties mogelijk zijn. Dekking wordt gevonden onder beleidsdoel 7-2 Bevorderen recreatie duurzame toerisme en sport.
De maatschappelijke baten zijn: Draagt bij aan beheer en onderhoud recreatiegebieden voor recreatieve doeleinden; beleidsprestatie 7-2-1 Recreatie, sport en bewegen. Subsidie is het meest geëigende instrument.
Er zijn alternatieven voor het instrument subsidie overwogen. Subsidie is het meest geëigende instrument. Door deze subsidieverlening kan Staatsbosbeheer voldoen aan de gemaakte afspraken voor beheer en onderhoud van de RODS-gebieden.
Gevraagd wordt aan provinciale staten om de begrotingssubsidie vast te stellen op € 500.000 en deze op te nemen in de begroting.
Boekjaar- en projectsubsidies 2024 in vergelijking met 2023 (in €)
Beleids-doel | Subsidie-regeling-nummer | Titel van regeling | Maximaal te subsidiëren 2023 | Kadernota 2024 | Begroting 2024 | Voorjaarsnota 2024 | Najaarsnota 2024 | Maximaal te subsidiëren 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7.1 | 1.6.96 | Subsidieregeling Opruiming drugsafval Zuid-Holland 2021 | 104.899 | |||||
7.1 en 7.2 | 1.6.118 | Subsidieregeling recreatie, sport en gezondheid Zuid-Holland | 5.140.000 | 3.590.000 | 3.590.000 | |||
7.2 | 1.6.102 | Subsidieregeling toerisme provincie Zuid-Holland 2020 | 500.000 | 500.000 | 300.000 | 800.000 | ||
7.2 | 1.6.109 | Subsidieregeling beheer recreatiegebieden Zuid-Holland | 6.530.000 | 6.530.000 | ||||
Totaal | 12.274.899 | 500.000 | 3.590.000 | 300.000 | 0 | 10.920.000 |
Toelichting boekjaar- en projectsubsidies
Niet van toepassing.