De mutaties in ambitie 2 hebben betrekking op 'projecten beheer en onderhoud' en 'projecten nieuwbouw/aanleg en verbetering'. Die worden per onderdeel in het vervolg van dit hoofdstuk toegelicht.
Projecten beheer en onderhoud
Binnen het Programma Zuid-Hollandse Infrastructuur, onderdeel beheer en onderhoud, worden de investeringen in 2024 met € 0,8 mln verhoogd. Dit bestaat uit € 0,2 mln. verhoging van de lasten en € 0,6 mln. verlaging van de inkomsten.
Uitgaven 2024 € 0,2 mln (n)
De extra uitgaven van € 0,2 mln. bestaan uit kleine wijzigingen op diverse projecten.
Inkomsten 2024 € 0,6 mln (n)
Het terrein Nieuweweg te Poeldijk N211 is verkocht voor ontwikkeling tot woningbouw. De termijn van levering is via een allonge op de koopovereenkomst verlengd. De levering van de grond vindt daardoor niet in 2024 plaats.
Projecten nieuwbouw/aanleg en verbetering
De uitgaven voor projecten nieuwbouw/aanleg en verbetering nemen in 2024 met € 75 mln af, de inkomsten nemen met € 27,6 mln af.
De bijstellingen per paragraaf voor de projecten nieuwbouw/aanleg en verbetering in 2024 zijn:
Paragraaf (bedragen x € 1 mln) | Uitgaven | Inkomsten |
---|
Wegen (inclusief reserveringen) | -14,0 | -5,7 |
---|
Openbaar vervoer | -54,7 | -21,5 |
---|
Fietspaden | -5,4 | 0,0 |
---|
Verkeersveiligheid | -0,9 | -0,4 |
---|
Vaarwegen | 0,0 | 0,0 |
---|
Projecten in nazorgfase | 0,0 | 0,0 |
---|
Totaal | -75,0 | -27,6 |
---|
De belangrijkste wijzigingen per paragraaf zijn:
Naam project (bedragen x € 1 mln) | Uitg/ Ink | Bedrag | Toelichting |
---|
Wegen |
RijnlandRoute N434 | U | 0,1 | De bijdrage van het rijk wordt met € 0,1 mln verhoogd. |
---|
I | 0,1 |
---|
RijnlandRoute Tjalmaweg | U | 0,1 | Het budget wordt met € 0,1 mln verhoogd uit de middelen voor het HOV-net |
---|
Algeracorridor langzaam verkeerverbinding | U | -0,2 | Fase 1 van de verkenning is afgerond, het project is nu tijdelijk stop gezet. In 2024 wordt een besluit genomen over de doorgang van het project en volgt fase 2 van de verkenning. De afronding daarvan schuift door naar 2025. |
---|
N209 Geluidscherm Bergschenhoek | U | -6,7 | De gemeenten financiert dit project en de provincie voert uit. Door vertraging bij de aanlevering van een voorlopig ontwerp door de gemeente lopen de werkzaamheden door naar 2025. |
---|
I | -5,1 |
---|
N217 Project renovatie Heinenoord | U | -0,5 | Project is afgerond. Een deel van de resterende uitgaven wordt ingezet voor beheer en onderhoud. De inkomsten stonden abusievelijk nog te laag in de begroting. |
---|
I | -0,1 |
---|
N59 Energy Highway Duurzaamheid | U | -8,1 | Ecologische maatregelen lopen door in 2025, waardoor ook de gereedmelding van het project doorschuift. Van het krediet voor de uitgaven wordt € 1,3 mln ingezet voor verkeersveiligheid N59. |
---|
| I | -0,8 |
---|
N59 Energy Highway Doorstroming | U | -1,0 | Van het krediet wordt € 1 mln ingezet voor verkeersveiligheid N59. |
---|
N59 Energy Highway Verkeersveiligheid | U | 2,3 | Herverdeling van N59 Duurzaamheid en Doorstroming |
---|
N216B Rotonde Goudriaan | U | -0,2 | De uitgaven en inkomsten worden met € 0,1 mln verhoogd. Bij de VJN zijn de uitgaven abusievelijk met € 0,3 mln verhoogd, dat wordt nu gecorrigeerd. |
---|
I | 0,1 |
---|
N443 Botrotonde | U | 0,3 | Uit de gereserveerde middelen voor functionele verbeteringen wordt € 0,3 mln aan het krediet toegevoegd. |
---|
Openbaar vervoer |
Vervang DRIS-displays ZH 2022-2032 | U | -8,9 | De werkzaamheden voor de vervangingen zijn vertraagd. Oplevering is nu voorzien in 2025. |
---|
MerwedeLingelijn | U | -3,9 | In het 2e kwartaal wordt een verzoek voor decharge ingediend. Het station Gorinchem Noord gaat definitief niet door en daarmee vervalt een deel van de uitgaven en inkomsten. |
---|
I | -4,2 |
---|
Spoorcorridor Leiden-Utrecht | U | -16,4 | Het krediet is aangevuld met € 5 mln uit de voor het project gereserveerde middelen. De afronding van fase 1 schuift door naar 2025. |
---|
I | -17,4 |
---|
HOV Hoeksche Waard-Goeree Overflakkee | U | -5,9 | Het krediet wordt doorgeschoven naar 2025 en in 2025 verhoogd ter compensatie van de prijsinflatie. |
---|
HOV DMG (waaronder MerwedeLingelijn) | U | -19,5 | Activering van fase 2 voorzien in 2025, een aantal haltes wordt nog niet in 2024 uitgevoerd of opgeleverd. |
---|
Verkenning Bus Rapid Transit Leiden - Zoetermeer | U | -0,1 | De uitgaven en inkomsten worden met € 0,1 mln verhoogd. Van de uitgaven wordt vervolgens € 0,2 mln overgezet naar de reservering programma MoVe ontwikkeling OV-knooppunten en HOV |
---|
I | 0,1 |
---|
Fietspaden |
Fietspaden | U | -5,3 | De afronding van een aantal fietspaden wordt niet meer in 2024 voorzien en schuift door naar latere jaren. |
---|
Fietspaden stallingen | U | -0,1 | De uitgaven voor fietsstallingen betreffen subsidies. De provincie is voor de verantwoording afhankelijk van de voortgang van de werkzaamheden bij de subsidieontvanger. Een deel van de subsidies wordt in latere jaren afgerekend. |
---|
Verkeersveiligheid |
Kruising N211/N465 (Monster) | U | -0,6 | De afwikkeling van de grondverkoop aan de gemeente duurt langer dan voorzien. De activering voor decharge schuift door naar 2025. |
---|
I | -0,4 |
---|
N223 Duurzaam Veilig fase 3 | U | -0,3 | De afronding van het project valt iets voordeliger uit. De vrijval wordt gereserveerd in het PZI. |
---|
Vaarwegen |
Beter Bereikbaar Gouwe | U | 0,4 | Van de gereserveerde middelen voor Beter Bereikbaar Gouwe wordt € 0,4 mln ingesteld voor wachtplaatsvoorzieningen |
---|
Bijdrage verplaatsing LAGA | U | -0,6 | Er is voor het project een aanvullend subsidiebesluit afgegeven, waardoor de gereedmelding doorschuift naar 2025. |
---|
Amaliabrug optimaliseren bediening | U | -0,1 | Het project zit in de voorbereidingsfase. Het benodigde onderzoekt loopt uit tot in 2025. |
---|
Vervanging Concordiabrug | U | 0,3 | Uit de gereserveerde middelen voor het project wordt € 0,3 mln toegevoegd aan het krediet voor de verkenningsfase. |
---|