Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
Opbouw en verloop lasten
(bedragen x € 1 mln)
Toelichting
De grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidscapaciteit
- Kapitaallasten: betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Reserves: het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
- Overige lasten: betreft de lasten niet zijnde de eerste 3
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 t/m VJN | Bijstellingen | Bijgestelde Begroting 2024 | Raming 2025 | Raming | Raming 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Beleidsdoel 6-1 Wonen | ||||||
6-1-1 Voldoende betaalbare huisvesting voor iedereen | 38.879 | -5.055 | 33.824 | 22.096 | 12.683 | 10.011 |
6-1-2 Toekomstbestendig bouwen | 3.085 | -242 | 2.842 | 845 | 741 | 578 |
Totaal beleidsdoel 6-1 | 41.963 | -5.297 | 36.666 | 22.941 | 13.424 | 10.588 |
Beleidsdoel 6-2 Ruimte en landschap | ||||||
6-2-1 Ruimtelijke strategie | 6.143 | -132 | 6.011 | 7.096 | 6.762 | 6.098 |
6-2-2 Regie op evenwichtige toedeling functies en/of locatie | 4.948 | -3.163 | 1.785 | 4.403 | 4.473 | 4.277 |
Totaal beleidsdoel 6-2 | 11.092 | -3.295 | 7.797 | 11.499 | 11.236 | 10.375 |
Totaal Lasten | 53.055 | -8.592 | 44.462 | 34.440 | 24.659 | 20.963 |
Baten | ||||||
Beleidsdoel 6-1 Wonen | ||||||
6-1-1 Voldoende betaalbare huisvesting voor iedereen | 5.617 | 116 | 5.733 | 583 | 0 | 0 |
6-1-2 Toekomstbestendig bouwen | 350 | 0 | 350 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 6-1 | 5.967 | 116 | 6.083 | 583 | 0 | 0 |
Beleidsdoel 6-2 Ruimte en landschap | ||||||
6-2-2 Regie op evenwichtige toedeling functies en/of locatie | 193 | 0 | 193 | 0 | 0 | 0 |
Totaal beleidsdoel 6-2 | 193 | 0 | 193 | 0 | 0 | 0 |
Totaal Baten | 6.160 | 116 | 6.275 | 583 | 0 | 0 |
Saldo lasten en baten Ambitie 6 | 46.895 | -8.708 | 38.187 | 33.857 | 24.659 | 20.963 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Beleidsdoel 6-1 Wonen
Subsidieregeling Knelpuntenpot sociale- en middenhuur € 5,1 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In deze Najaarsnota is een technische verwerking van € 1 mln toegepast. Deze betreft twee toegekende subsidies die uiteindelijk geen doorgang vonden. Dit bedrag is in navolging van het bij de Voorjaarsnota 2024 aangenomen amendement A822 toegevoegd aan het subsidieplafond 2024. Dit bedrag dient om financiële redenen als negatieve last (voordeel € 1 mln) te worden verwerkt, maar is per saldo budgetneutraal en heeft geen impact op de omvang van het subsidieplafond. Vanuit het beschikbare budget voor subsidies wonen in 2024 wordt € 2,5 mln overgeheveld naar 2025. Een zelfde achtergrond heeft het voordeel van € 1,6 mln in 2024 door activiteiten waarvoor subsidie wonen is verleend niet, zoals verwacht in 2024 worden uitgevoerd, maar al in 2023 zijn uitgevoerd. Dit betekent dat de kosten voor subsidies in 2023 hoger waren dan vooraf ingeschat en in 2024 lager (als gevolg van dezelfde verslagleggingsvereisten). Dit heeft geen effect op de hoogte van het subsidieplafond. Gelet op het voorgaande, het optreden van verschillen en lastig inschatten van realisatie/ sturen en telkens een scope van 1 jaar, zijn we voornemens om PS voor te stellen met ingang van Voorjaarsnota 2025 een bestemmingsreserve “Versnelling Woningbouw” in te stellen waarmee schommelingen in aanvraag/toekenning, optimaal kunnen worden opgevangen. Overwogen wordt daarnaast een voorstel voor een bestemmingsreserve die samenhangt met de (incidentele) opgave voor 247.000 woningen die de provincie met het Rijk overeengekomen is tot en met 2030. |
Overige mutaties € 0,2 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Dit betreft meerdere mutaties, onder andere CAO loonkosten. Deze mutaties komt ten gunste van het begrotingssaldo. |
Beleidsdoel 6-2 Ruimte en landschap
Subsidie Wayland € 2,9 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
In november 2018 is door de provincie een subsidie van € 5 mln verleend aan Wayland Energy, een bedrijf dat zich specifiek op energieprojecten richt, voor het project Energieweb Glasparel+ in de gemeente Waddinxveen. Gaandeweg is gebleken dat de ontwikkeling van het project zeer moeizaam verliep. Inmiddels zijn alle procedures doorlopen en is de subsidie definitief vastgesteld op € 92.534. Het bedrag van € 92.534 dat is toegekend aan Wayland Energy, wordt naar rato ten laste gebracht van de Nota Ruimte middelen en dat betreft dus € 55.520 (3/5 van € 92.534). € 3 mln van de oorspronkelijke subsidie van € 5 mln is afkomstig uit de zogenaamde 'Nota Ruimte middelen' die het Rijk ooit beschikbaar heeft gesteld voor de duurzame ontwikkeling van de Zuidplaspolder. Hiervan valt € 2,944 mln vrij in deze ambitie. Voorgesteld wordt om deze vrijvallende middelen van € 2,944 mln beschikbaar te houden voor dat doel en te storten in de bestemmingsreserve Duurzame Ontwikkeling Zuidplas. De storting in de bestemmingsreserve is inzichtelijk gemaakt via het onderdeel Instrumentarium. |
Overige mutaties € 0,4 mln (v) | Bestaand beleid |
---|---|
Dit betreft een verschuiving van het budget in 2024 naar 2025 bij Landschapspark Zuidvleugel voor een bedrag van € 0,3 mln en een verschuiving, voor een bedrag van € 0,1 mln, van budget met betrekking tot het budget bedoeld voor duurzame energiepotentieel in de Zuidplaspolder Van 2024 naar 2026. Deze verschuiving komt ten gunste/laste van het begrotingssaldo. |
Effect CAO 2024 € 0,1 mln (n) | Bestaand beleid |
---|---|
Voor toelichting zie paragraaf Abeidscapaciteit. |
Toelichting baten
Beleidsdoel 6-1 Wonen
Overige mutatie € 0,1 mln (v) | bestaand beleid |
---|---|
Dit betreft een wijziging van de dekking van budgetten i.v.m. de Specifieke uitkering Flexpool 2022 wat leidt tot € 0,1 mln (v) en geen invloed heeft op de omvang van het budget van de Flexpool. |