Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 4-1 Toekomstbestendig economisch vestigingsklimaat
Beleidsprestatie 4-1-1 Innovatie economie
Het overgrote deel van het afgesproken activiteitenprogramma 2024 (€ 30 mln) blijft gehandhaafd. Op koers liggen bijvoorbeeld de subsidie-openstellingen 2024 voor de Campusregeling, voor de RNIZ-regeling (voor de netwerken in de regio) en voor de MIT-regeling voor innovatie en samenwerking in het mkb.
Daarnaast konden we bij Voorjaarsnota van sommige subsidie-openstellingen alleen maar vroege schattingen verwerken (spreiding van de gesubsidieerde activiteiten en bijbehorende lasten over de jaren van de looptijd), terwijl bij Najaarsnota actuelere schattingen of werkelijke subsidie-afspraken bekend werden en verwerkt zijn. Dat zorgt in dit geval opgeteld voor verlaging van het budget 2024 met ongeveer € 1,1 mln. Dit speelt bij de subsidie-openstelling uit het najaar 2023 voor netwerken (de RNIZ-regeling), bij de 'MKB-deals' 2024 voor het brede midden- en kleinbedrijf, en enkele verleningen in 2024 op Life Science gebied.
Ook kennen we nu de subsidie-afrekeningen uit het eerste half jaar van 2024 waarbij de partijen uit de regio niet alle activiteiten uit de subsidie die wij eerder verstrekten konden uitvoeren. Dit leidt tot terugbetaling aan de provincie. De terugontvangen bedragen worden bij deze beleidsprestatie verantwoord in de Jaarrekening 2024. Ook het budget 2024 verlagen we nu met deze teruggaaf, zodat er aan het eind van het jaar hier geen budgetoverschot zichtbaar is. Voor de terugbetalingen voor het tweede half jaar (de peildatum voor de cijfers uit de Najaarsnota is juli) is een schatting opgenomen. Het kan echter zijn dat er in het tweede halfjaar meer wordt terugbetaald dan deze schatting en dat hierdoor de cijfers van de Jaarrekening toch lager uitkomen dan het budget.
Terugbetalingen vinden vooral plaats bij de subsidie-afrekeningen van de MIT-regeling (€ 1,4 mln), bij oude Kansen voor West dossiers (EU-subsidies waar provinciale cofinanciering plaatsvond;€ 0,3 mln) en het 'SMITZH' dossier 2019-2023 voor de zogeheten smart industry in de regio (€ 0,7 mln teruggaaf bij een verlening van € 5 mln).
Beleidsprestatie 4-1-2 Transitie van de tuinbouwketen
Ook bij deze beleidsprestatie wordt het afgesproken activiteitenprogramma voor 2024 gewoon voortgezet. Er zijn geen grote wijzigingen.
We kennen de subsidie voor de AWZI in het Westland (waterzuiveringsinstallatie) naar verwachting nog steeds toe in 2024, maar de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten zal waarschijnlijk in 2025 zijn. De verantwoording van de lasten verschuift bij Najaarsnota dan ook van budget 2024 naar budget 2025 (€ 0,3 mln via deze beleidsprestatie).
Daarnaast worden activiteiten voor een bedrag van € 0,2 mln via het programma ACCEZ uitgevoerd. Het budget hiervoor verplaatsen we bij Najaarsnota van Beleidsprestatie 4-1-2 naar Beleidsprestatie 4-1-1 waar het programma ACCEZ is geplaatst.
Beleidsprestatie 4-1-3 Transitie van het havenindustrieel complex
De geplande subsidie-openstelling 2024 in het Kansen voor West programma voor de haven gaat door. Inmiddels is er enig zicht op de waarschijnlijke subsidieverleningen die gaan plaatsvinden. De aan de provincie gemelde voorlopige activiteitenprogramma's en hun spreiding over de jaren van de looptijd worden bij Najaarsnota verwerkt in het budget. Dit leidt tot een verschuiving van € 1,4 mln van het jaar 2024 naar de jaren 2025 en 2026.
Beleidsprestatie 4-1-4 Digitale economie
In het kader van (beperkte) herprioritering wordt € 0,3 mln voor 2024 niet ingezet bij Digitale economie maar verplaatst naar het budget voor het Human Capitalprogramma (Beleidsprestatie 4-1-7). Zie ook de toelichting bij 4-1-7.
Beleidsprestatie 4-1-5 Circulair Zuid-Holland
Er vonden geen bijstellingen plaats.
Beleidsprestatie 4-1-6 Toekomstbestendige ruimte voor ondernemen
Ook bij deze beleidsprestatie worden de afgesproken activiteiten grotendeels gewoon voortgezet en uitgevoerd. De subsidieregelingen 'planvorming bedrijventerreinen' en 'planvorming detailhandel' staan bijvoorbeeld open voor intekening, de afrekening van de laatste oude subsidiedossiers herstructurering bedrijventerreinen gaat verder en de subsidieregeling voor duurzaamheid en energiebesparing op bedrijventerreinen is voor het jaar 2025 conform plan aangepast en herschreven. Voor het jaar 2024 gelden nog de eerdere voorwaarden die niet langer voldoen aan het huidige subsidielandschap (verduurzamingssubsidie kan alleen worden aangevraagd als de terugverdientijd langer is dan 7 jaar; bij hoge energietarieven is dat segment zeer klein). Dat houdt in dat er naar verwachting een kleine € 3 mln niet zal worden besteed. Wegens toegenomen druk op het Human Capitalprogramma in 2025, Beleidsprestatie 4.1.7 - de wachtrij van branches die willen aansluiten is gegroeid - is deze € 3 mln bij dit onderwerp hard nodig en dit bedrag wordt dan ook bij Najaarsnota daarheen verplaatst. Inzet vindt vanaf 2025 plaats. Dit is nog voorwaardelijk omdat er tot en met december 2024 nog subsidie aanvragen voor duurzaamheid op bedrijventerreinen kunnen binnenkomen.
Ook kennen we nu net als bij Beleidsprestatie 4-1-1 de subsidie-afrekeningen uit het eerste half jaar van 2024 waarbij de partijen uit de regio niet alle activiteiten konden uitvoeren. Dit laatste leidt tot terugbetaling aan de provincie.
Terugontvangen bedragen worden per beleidsprestatie verantwoord in de jaarrekening 2024. We verlagen daarom nu ook het budget 2024 met deze teruggaaf, zodat er aan het eind van het jaar hier geen budgetoverschot zichtbaar is. Voor de terugbetalingen voor het tweede half jaar (de peildatum voor de cijfers uit de Najaarsnota is juli) is een schatting van € -0,7 mln opgenomen. Het kan echter zijn dat er in het tweede halfjaar meer wordt terugbetaald dan deze schatting en dat hierdoor de cijfers van de Jaarrekening toch lager uitkomen dan het budget.
Terugbetaling in het eerste half jaar vond plaats bij het oude subsidiedossier herstructurering bedrijventerrein Citadel in Hendrik-Ido-Ambacht (€ -0,3 mln in 2025; in 2024 was alvast een voorlopige terugbetaling verantwoord).
Verder zijn de afgelopen maanden verzoeken tot looptijdverlenging gehonoreerd of meldingen van vertraging in de activiteitenplanning verwerkt, zoals voor bedrijventerrein Hoogewaard in Alphen aan den Rijn (effect € -1,6 mln in 2024) en Gorinchem Noord (effect € -0,6 mln). Ook partij Instituut Voor Natuureducatie (IVN) meldde aanpassing in zijn activiteiten voor het programma 'Werklandschappen van de Toekomst', effect € -0,3 mln.
Beleidsprestatie 4-1-7 Human capital
In het kader van beperkte herprioritering worden enkele bedragen 2024 verschoven van andere economie-onderdelen naar het Human Capitalprogramma. Voor het programma van 2024 komt zo € 0,4 mln beschikbaar voor enkele extra subsidieverleningen binnen de bestaande Human Capital subsidie en voor de communicatie-inzet richting de beoogde doelgroepen van het programma.
Beleidsdoel 4-2 Erfgoed en Cultuur
Beleidsprestatie 4-2-1 Erfgoed beschermen in de omgeving
Er vonden geen bijstellingen plaats.
Beleidsprestatie 4-2-2 Rijksmonumenten en historische molens in goede staat
Er vonden geen bijstellingen plaats.
Beleidsprestatie 4-2-3 Provinciale erfgoedlijnen zichtbaar en beleefbaar
Er vonden geen bijstellingen plaats.
Beleidsprestatie 4-2-4 Archeologie beschermen en zichtbaar
Er vonden geen bijstellingen plaats.
Beleidsprestatie 4-2-5 Cultuurparticipatie en bibliotheken
Er vonden geen bijstellingen plaats.